torsdag 16 september 2010

Formbröd

Här kommer receptet på mitt bröd i form. Hela familjen tycker att brödet är jättegott, det har snabbt blivit en favorit. Jag gör alltid dubbel sats då blir det fyra bröd. Jag har gjort om ett recept på baguetter som finns på Berte Qvarns vetemjöl special.
25 gram jäst
7 dl kallt vatten
2 tsk salt
ca 1,7 liter mjöl (10 dl vetemjöl special, 7 dl rågsikt)
Ibland byter jag ut 3 dl mjöl mot 3dl fiberhavregryn.
Smula jästen i en degbunke. Häll på lite av vattnet och rör tills jästen är upplöst. Tillsätt resten av vattnet, saltet och mjölet. Arbeta degen kraftigt. Den ska vara lös. Täck bunken med plastfolie. Låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 4-5 timmar eller i kylskåp över natten. Häll degen direkt i två brödformar. Grädda bröden mitt i ugnen i 250 grader, 25-30 min.
                                                        Lycka till!
                                      Camilla

Inga kommentarer: