lördag 12 januari 2013

Räksoppa

 
 
 
God morgon alla mina snälla följare...
Lördagsmorgon, sååå härligt.
Idag ska jag bara mysa i mitt kök, laga god mat och baka gott bröd.
Men jag ska också iväg till den lille sonen och måla deras nyuppsatta träd en sista gång.
 
Räksoppan som jag lagade i torsdags blev fantastiskt god, så här kommer mitt recept.
 
Camillas räksoppa
500 gr räkor
1 stor gul lök
1 stor morot
1 stor palsternacka
1 fänkål
2,5 dl matlagningsgrädde
3 msk vetemjöl
6 dl fiskbuljong
1 dl vitt vin
2 msk tomatpuré
2 klyftor vitlök
salt, peppar
lite cayennepeppar
 
Bryn finhackad lök, grovt riven morot och palsternacka.
Skär fänkålen i små tärningar och lägg i den i kastrullen.
Tillsätt buljongen, tomatpuré, vitlök och vin.
Låt koka i 30 minuter.
Blanda mjöl och grädde och red soppan.
Tillsätt räkorna och ev salt och peppar.
Smaklig måltid.
 
Carpe Diem
 
Camilla

Inga kommentarer: