fredag 4 januari 2013

Recept

 
 
God morgon...
 
Här kommer recepten på mitt bröd och på min tomatsoppa.
Jag skriver ner grundrecepten, för jag tycker om att exprimentera lite själv.
Camillas filbröd:
1,5 liter fil
lite sirap
6 tsk bikarbonat
3 tsk bakpulver
1,8 liter rågmjöl
Men jag byter ut lika många dl rågmjöl mot exempelvis
1dl linfrö
2dl solrosfrö
1dl sesamfrö
2dl fiber havregryn
Det ska bli en ganska lös deg som du ska hälla degen i tre smörade formar.
100 grader i 30 min
höj till 150 grader i 90 min
 
Camillas filbröd med fröer
 
1liter fil
5 dl vetemjöl
3 dl rågsikt
2 dl grahamsmjöl
4 dl blandade fröer exempelvis:
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 dl rågkross
1 dl vetekross
4 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl sirap
Rör samman allt. Häll i två smorda formar.
Grädda längst ner i ugnen i 175 grader i 1,5 timma
 
Camillas tomatsoppa
1 burk krossade tomater
1 förpackning hackade tomater
10 st cocktail tomater
3 dl vatten
1 grönsaksbuljong
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
3 msk olivolja
oregano och basilika
Egentligen ska det vara en burk krossade tomater och en burk puré men jag tycker att soppan blir mycket godare med två olika sorters krossade tomater.
Koka  soppan i minst 10 minuter.
Klicka i en tsk creme fraiche när du serverar.
 
Tyvärr blir det inga bilder, men hoppas att det kommer några senare idag.
Nu ska jag passa på att springa min långa runda för här skiner solen och det är ett underbart ljus.
Vi här i Ulricehamn har ibland ett fantastiskt "konstnärsljus" och det är när solen lyser med en härlig orange färg.
Så nu blir jag inspirerad till att måla, måste ner och köpa lite färg.
När jag målar mina tavlor använder jag akrylfärg och när jag målar mina möbler använder jag vattenbaserad halvblank färg, lackfärg 20.
 
Carpe Diem
Kram Camilla
 
 


1 kommentar:

House and Garden by Bia sa...

Jag blir lite full i skratt...för jag har också ett litet recept på bloggen idag (lördag) utan att ha läst din;)
Men ibland tänker man lika, hihi...
Ha en fin helg!
kram