fredag 2 november 2012

Alvas fröknäcke



 
God morgon på er alla där ute.
 
Idag ska ni få receptet på Alvas goda knäckebröd som jag bakade i onsdags.
Mitt bröd blev lite för hårt, jag tror det berodde på att jag använde mig av min varmluftsugn för första gången, men smaken är fantastisk.
Jag bakade även mina linförkex, recept från Lantliv. Det receptet finns i tidigare inlägg här på bloggen.
Jag gjorde knäckebödsbitarna 5*5 cm och jag sporrade dem innan jag satte in plåten i ugnen.
 
Alvas goda fröknäcke
2 dl grovt rågmjöl
2 dl havregryn
1 dl solrosfrö
0,5 dl linfrö
0,5 dl sesamfrö
3,5 dl varmt vatten
Till garnering:
flingsalt och sesamfrö
125 grader i en timma
 
 
Nästa recept
2,5 dl majsmjöl
0,5 dl linfrö
0,5 dl sesamfrö
0,5 dl solrosfrö
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl olivolja
2,5 dl varmt vatten
120 grader i en timma
Garnera med flingsalt
 
Servera gärna med en god ost och rabarbermarmelad, mumma.
 
Hoppas att ni får en härlig fredag.
Kram
Camilla

Inga kommentarer: